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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 07.03.23 6:17

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    FTE. BIOGRAFÍA Y VIDA

    Fernández, Tomás y Tamaro, Elena. «Biografia de Celso Emilio Ferreiro». En Biografías y Vidas. La enciclopedia biográfica en línea [Internet]. Barcelona, España, 2004. Disponible en [Tienes que estar registrado y conectado para ver este vínculo] [fecha de acceso: 7 de marzo de 2023].


    Celso Emilio Ferreiro
    (Celanova, 1914 - Vigo, 1979) Escritor en lengua gallega, máxima figura de una poesía social y políticamente comprometida con la cultura de Galicia. Estudió derecho en las universidades de Santiago de Compostela y Oviedo. En 1934 fundó la Federación de Mocedades Galeguistas y dirigió la revista Guieiro, portavoz de dicha organización. Movilizado en 1936, estuvo encarcelado varios días en el monasterio de Celanova. Finalizada la Guerra Civil española fue redactor jefe de Finisterre.


    Celso Emilio Ferreiro

    En 1966 emigró a Venezuela, donde organizó durante un tiempo las actividades culturales de la Hermandad Gallega. Enfrentado con los grupos dominantes de la emigración gallega, regresó a España en 1973 y dirigió el Aula de Cultura Gallega del Ateneo de Madrid. También colaboró como crítico literario de obras publicadas en gallego en el diario ABC.

    En su etapa de formación, representada por Cartafol de poesía (1935), se advierten resonancias posmodernistas y sobre todo imaginistas, dentro de la tradición de los movimientos gallegos de vanguardia. También practicó la línea neotrovadoresca, reflejada en el dominio técnico del verso y en los ágiles juegos de imágenes. Con O soño sulagado (1954) se consagró como un poeta de gran habilidad formal, capaz de ordenar los elementos discursivos dentro de una rigurosa construcción con objeto de conseguir un meditado efecto final.

    En su libro siguiente, Longa noite de pedra (1962), se propuso recuperar el realismo social de la poesía gallega de su tiempo, lo que lo convirtió en el poeta civil de Galicia. Basándose en una línea satírica y combativa que tiene como precedente inmediato a C. Enríquez, Ferreiro adopta un acento de protesta, acritud y despiadado sarcasmo, con versos ácidos y directos que sirvieron de inspiración y guía a numerosos poetas gallegos de los años sesenta.

    Frente al ensimismamiento del yo en soledad y a la evocación sentimental o paisajística, temas considerados característicos de la poesía gallega, Celso Emilio Ferreiro se declaró seguidor de una tradición beligerante y de una corriente de denuncia no menos perceptible dentro de la lírica creada en su idioma. De su desencuentro con la Galicia de la diáspora nació Viaxe ao país dos ananos (1968), un virulento ataque contra los emigrantes enriquecidos que explotaban a sus paisanos en América. El tono burlesco está presente en Cimiterio privado (1973), mientras que Terra de ningures (1969) se compone de estampas del exilio y de la recreación nostálgica del paisaje perdido.

    El último volumen de poemas publicado en vida del autor fue Onde o mundo se chama Celanova (1975), en el que predomina la visión melancólica de las heridas causadas por el paso del tiempo en la existencia del poeta. Por su importancia fundamental y por su trayectoria, el papel de Celso Emilio Ferreiro en la poesía gallega de posguerra ha sido comparado con el que desempeñaron Salvador Espriu en la catalana o Blas de Otero y Gabriel Celaya en la castellana.

    En prosa escribió A frontera infinida (1972) y A taberna do galo (1978), y en castellano dio a conocer diversos libros de versos, entre los que destaca Antipoemas (1972), y la magnífica biografía Curros Enríquez (1954), dedicada al poeta Manuel Curros Enríquez, que fue, junto con Rosalía de Castro, una de las figuras fundamentales en el renacimiento de las letras gallegas.


    .


    (*) LONGA NOITE DE PEDRA es un libro, en edición bilingüe que yo tenia desde el año 1975. Recuerdo que lo compre junto a otros de Vázquez Montalbán; Félix Grande y otros dos más. Estos los encuentro ; el de Celso Emilio Ferreiro. Me temo que está detrás de la desvencijada estantería que tengo en el despacho. Y, aunque lo siento, si muevo la estantería, se romperá e irá todo al suelo.

    Por tanto. Pondremos los poemas de este libro en GALLEGO. E intentaré solucionar el tema de la traducción con un poco de tiempo.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 07.03.23 8:49

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA


    1. LONGA NOITE DE PEDRA

    No meio do caminho tinha uma pedra
    tinha uma pedra no meio do caminho
    tinha uma pedra
    no meio do caminho tinha uma pedra.

    CARLOS DRUMMOND DE ANDRADE

    O teito é de pedra.
    De pedra son os muros
    i as tebras.
    De pedra o chan
    i as reixas.
    As portas,
    as cadeas,
    o aire,
    as fenestras,
    as olladas,
    son de pedra.
    Os corazós dos homes
    que ao lonxe espreitan,
    feitos están
    tamén
    de pedra.
    I eu, morrendo
    nesta longa noite
    de pedra.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 07.03.23 15:26

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA


    2. TEMPO DE CHORAR

    Hei de chorar sin bágoas duro pranto
    polas pombas de luz aferrolladas,
    polo esprito vencido baixo a noite
    da libertá prostituída.
    As espadas penduran silandeiras
    coma unha chuvia fría diante os ollos
    e teño que chorar na sombra fuxidía
    diste pútrido vento
    que arromba a lealtá e pon cadeas
    no corazón dos homes xenerosos.
    Pois que somente os ollos me deixaron
    para chorar por iles longos ríos,
    hei navegar periplos, descubertas
    por tempos que han de vir cheos de escumas,
    por onde o día nasce,
    alí onde xermola o mundo novo.
    Pois que o que chora vive, iremos indo;
    indo, chorando, andando,
    salvaxe voz que ha de trocarse en ira,
    en coitelo de berros i alboradas
    para rubir ao cumio dos aldraxes.
    E pois que cada tempo ten seu tempo,
    iste é o tempo de chorar.


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    Mensaje por cecilia gargantini 07.03.23 15:46

    Recuerdo los cantigas galaico portuguesas de mis años de facultad; pero la verdad que no sé mucho de literatura gallega actual. Acá estás haciendo docencia realmente, sobre todo en mí.
    Aunque me cuesta un poco entender, y será muy bueno cuando pongas las traducciones, el sentido general de la primera ( que es la que entiendo mejor) me parece atrapante.
    Gracias doc. Besossssssss
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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 08.03.23 2:02

    Te aseguro, querida Cecilia, que las pondré. Pero dado que mi país es plurinacional y con varios idiomas, respetaré el idioma original y luego iré al castellano.

    Gracias por estar aquí. Besos.



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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 08.03.23 2:05

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA


    3. O REINO

    No tempo aquil
    cando os animales falaban,
    decir libertá non era triste,
    decir verdá era coma un río,
    decir amor,
    decir amigo,
    era igual que nomear a primavera.
    Ninguén sabía dos aldraxes.
    Cando os animales falaban
    os homes cantaban nos solpores
    pombas de luz e xílgaros de soños.
    Decir teu e meu non se entendía,
    decir espada estaba prohibido,
    decir prisión somente era unha verba
    sin senso, un aire que mancaba
    o corazón da xente.
    ¿Cando,
    cando se perdeu,
    iste gran Reino?


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 11.03.23 1:35

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA


    4. SOLDADO

    Xorxe, meu vello amigo,
    ¿como fuches parar á tropa?
    W.H. Auden

    I

    Tiña os ollos azules poboados de preguntas
    sobre o tempo i as colleitas. Seu pensamento estaba
    cos segadores cantando na serán, ao comenzo
    do solpor, cando a noite empeza a ser mociña.
    Non comprendía os termos honorábeles,
    nin as palabras encheitas de solemne soberbia,
    nin aos homes aquelados de estúpida suficiencia
    que se coidaban importantes
    porque os seus devanceiros chegaron a señores
    a forza de prostituírse, axionllarse e podrecerse.
    Ouvía falar dos deberes co estado soberano,
    das sacras instituciós, do orde, da groria
    e lembrábase axiña do carballo que había
    na porta do seu casal, alá na outa montaña,
    perto dun río que fungaba un laio monocorde
    de escumas entre as pedras; lembrábase asimesmo
    do traxe esfarrapado do escolante loiro
    que un día fora á guerra e non voltara;
    e aínda se lembraba das maletas dos emigrantes
    e das anduriñas que pasaban voando cara o sul.
    Tiña o corazón cheo de verbas pequeniñas
    coma cativas patrias ou pulsos latexantes.
    Iletrado e sinxelo, gardaba a sabencia dos bosques
    e interpretaba o profundo vento que xeme na noite.
    Decía con dozura as súas verbas antigas
    e dempois calaba pra escoitar o silencio
    do mundo, dilatado e inmenso coma unha chaira.
    Abría as maus labregas,
    que agora empuñaban un fusil,
    e púñase a miralas con atención lenta e teimosa


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    CELSO EMILIO FERREIRO (1914-1979) Empty Re: CELSO EMILIO FERREIRO (1914-1979)

    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 11.03.23 1:38

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA


    4. SOLDADO

    Xorxe, meu vello amigo,
    ¿como fuches parar á tropa?
    W.H. Auden

    II

    De súpeto, nos límites lonxanos do horizonte
    fitou o resprandor dunha cidá en chamas
    semellante a un remoto mencer amarelo.
    De enriba baixou un rumor de treboada,
    un xordo bruído de río enrabexado,
    coma un rouco balbordo cubrindo a paisaxe.
    Oubeou un can nos arrabaldos,
    e comenzaron os lóstregos.
    O fume,
    coma unha palmeira xigantesca
    abriu os seus brazos ardentes
    i esparexeu pola bóveda celeste
    un escuro anuncio de morte.
    Asubíos e lóstregos.
    Os paxaros da tarde
    caíron mortos cal follas de outono.
    A sireia da fábrica ergueu o seu chifro
    fendendo en dous anacos o día tépedo,
    o día húmido e íntimo con sabor de beixo.
    Lóstregos.
    (Alcendeuse a bombilla).
    Unhas maus deformes afirmaron os cotobelos
    no aire estremecido
    e un retablo de caras esmaceladas,
    mirando para o cumio, increparon aos dioses.
    Queimada carne, pernas, pés, ferraduras...
    Un touro axexante, coma un Minotauro perdido
    nun laberinto de brazos, rostros, pernas, seos tumefactos,
    muxía longamente.
    (Apagouse a bombilla).
    Un cincel roto
    procramou a súa protesta.
    Un cabalo
    dislocado, desbocado, agallopou frenético
    sobre os cascos de pedra e nitroglicerina.
    Lóstregos.
    Fedía a cortello misturado con cloaca e xofre.
    (Alcendeuse, apagouse a bombilla).
    Viuse e non se viu unha paisaxe
    de brazos, rostros, pernas, dedos,
    tellas, seos, portas, aramios...
    Lóstregos e os derradeiros estoupidos.
    Dempois, nada. Silencio. Un mesto silencio
    de noite nevada ou de terra erma.
    Xorxe, meu vello amigo:
    Ti que estás cos que sofren a historia
    i en contra dos que a escriben,
    ¿como fuches parar á tropa?



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    CELSO EMILIO FERREIRO (1914-1979) Empty Re: CELSO EMILIO FERREIRO (1914-1979)

    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 11.03.23 1:41

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA


    4. SOLDADO

    Xorxe, meu vello amigo,
    ¿como fuches parar á tropa?
    W.H. Auden

    III

    Chegaron ás aforas da cidade
    cubertos de borralla e de cansancio.
    O teniente berrou "alto, quén vive";
    na inmensa soedá nasceron nardos.
    O silencio da noite estrelecida
    era un longuísimo camiño branco.
    As cartucheiras ían tintintín,
    decían tintintín, marcando o paso.
    Un bisoño decúbito supino
    miraba para o ceo despiadado,
    no fusil unha mau,
    na outra mau un saco.
    O fillo da súa nai estaba morto,
    groriosamente morto sobre un charco.
    Tiña nos ollos vento. Preguntaba
    cunha ollada azul de animal manso.
    Xorxe, meu vello, meu eterno amigo,
    dime no que estás pensando.



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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 11.03.23 8:51

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    LONGA NOITE DE PEDRA

    5. O EDIFICIO


    (suprimido a partir da ed. de 1967)

    Enlixouse a cidá de telegramas
    un lús pola mañá ás doce horas:
    convocatoria urxente
    defensa postulados
    cotización, finanzas, dividendos.
    O monstruo abriu a boca:
    xa témo-lo argumento
    para ofercer aos dioses novas víctimas.
    Xa témo-las palabras que destruien
    aos que portan a luz e van dediante:
    pena de morte,
    cadea perpetua,
    pliego de cargos.
    Postos en pé, a unha, os concentrados,
    con coitelos nos ollos,
    procramaron a lei do embudo cego
    cun si en re maior afirmativo.
    (Favorábel
    cotización da Bolsa deseguida).
    Rubricáronse os pactos e puxéronse
    a erguer o edificio,
    a cárcere dos soños,
    o gran pazo do medo.
    En cada pedra sangue, pinga a pinga,
    en cada fuste bágoas e tristuras;
    a ira en capiteles,
    a estupidez en arcos.
    I enriba, nas outuras,
    deitada sobre arelas i esperanzas,
    a Cariátide xorda presidindo.
    As xentes esqueceron os seus nomes
    e puxéronse alcumes de combate.
    Sóio se ouvía falar do lume
    i os homes que interpretan o gran libro
    dixeron que moi ben, que todo aquelo
    estaba xa previsto i era grato
    ao corazón dos dioses,
    e tiña o "visto bueno" das Euménides.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 14.03.23 8:46

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    LONGA NOITE DE PEDRA

    6. SPIRITUAL


    (engadido na ed. de 1967 para substituí-lo anterior)

    Cicais mañá
    cando a miña mirada
    non abrolle na luz
    como cativa mapoula de auga,
    veña a soedade.
    Pero hoxe canto en libertá
    e mentras canto
    non estou isolado,
    que o corazón vai comigo
    e con il falo.
    Beberei a paisaxe
    nun amencer de lirios.
    As campanas do mar
    nos ventos fuxidíos.
    Cada intre un paxaro,
    cada pulso un latexo.
    Unha espada de chuvia
    cortando a frol do vento.
    Nin as olladas torvas,
    nin os beizos esquivos,
    nin as voces nemigas
    nin os homes cativos.
    Vivirei coma o lume
    alcendido na noite.
    Terei cumios de estrelas,
    cantarei para os homes.
    Estou comigo mesmo.
    O corazón é quen manda,
    i eu obedezo.

    (Caracas, xaneiro 1967


    Última edición por Pascual Lopez Sanchez el 14.03.23 8:52, editado 1 vez


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 14.03.23 8:51

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    7. CREDO


    Eu creo que iste mundo é moi fecundo
    e que hai algunhos ríos hidroeléctricos,
    pero que os ventres das doridas nais
    sexan montós de trigo,
    nunca podrei creelo.
    Creo que a lúa é aquela cousa
    que está no teito da noite,
    pero que o avión que pasa rum, rum,
    fungando por enriba, sexa insecto,
    nunca podrei creelo.
    Creo que os homes pecan sete veces
    por sete veces sete cada día,
    creo na xeometría,
    creo no átomo tan pequeniño,
    pero que haxa unhos seres
    capaces de leer tranquilamente os xornales
    sin sentir tremer de noxo as vísceras,
    nunca podrei creelo.
    Cambio de tema e por exempro digo:
    Elisabeth un ciclón made in U.S.A.
    sementou o Caribe de cadavres
    Bombas en seta, pun e tiranías,
    negro linchado en Little Rock, Arkansas,
    os dereitos do home en guerra fría.
    Cambio de tema e verbigratia digo:
    qué desgracia tan grande ser poeta,
    oficio de chorar sin cobrar nada,
    oficio de cuspir na mar inmensa
    e de chantar pancartas no deserto.
    (Poetas conformistas desta terra
    ¬testicular emporio de esqueletes¬
    mentras o home loita, chora e sofre,
    cantade a violeta, a margarida,
    e desfollade a rosa reticente
    dos vosos mínimos problemas...
    decide si a todo e medraredes).
    Cambio de tema pra decir etcétera,
    etcétera, xa sabes, en voz baixa,
    con puntos suspensivos
    que ocultan as palabras prohibidas
    que loitan por saírme,
    que xa me están saíndo
    con fórceps de xenreira e de cabreo:
    hai algo que está podre en Dinamarca
    e fede que alcatrea dende sempre.
    Dempois entonarei un gran Tedeum
    laudamus optimista pra dar gracias
    ao ceo poderoso
    que me labrou esí como me vedes,
    pedra deixada, cousa estremecida,
    canle de tempo e soño. Digo, un home.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 14.03.23 9:00

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    8. LIBREMENTE


    Nós queríamos libremente
    comer o pan de cada día. Libremente
    mordelo, masticalo, dixerilo sin medo,
    libremente falando, cantando nas orelas
    dos ríos que camiñan pra o mar libre.
    Libremente, libremente,
    nós queríamos somente
    ser libremente homes, ser estrelas,
    ser faíscas da grande fogueira do mundo,
    ser formigas, paxaros, miniños,
    nesta arca de Noé na que bogamos.
    Nós queríamos libremente surrir,
    falarlle a Dios no vento que pasa
    -no longo vento das chairas e dos bosques-
    sin temor, sin negruras, sin cadeas,
    sin pecado, libremente, libremente,
    coma o aire do mencer e das escumas.
    Coma o vento.
    Mais iste noso amor difícil rompeuse
    -vidro de soño fráxil-
    nun rochedo de berros
    e agora non somos máis que sombras.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 14.03.23 15:47

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    9 PRANTO POR CARLES RIBA



    Irmán maor. Bandeirante
    de aqués que labouramos no misterio
    da palabra viva
    e loitamos sin trégola
    contra o anxo e a noite.
    Tenro vendimador
    de dondos acios áticos
    rente ao mar da esperanza
    i as tépedas seráns con gueivotas
    na dóce Catalunya, terra esgrevia.
    Quero para ti unha coroa leda
    feita de lúa e onda,
    feita de escuma e vento,
    música de auga limpa
    que promove a cadencia dos muíños
    nos agros desta vella patria miña,
    queda e inqueda,
    tan chorada de bágoas inútiles.
    Que o mirto e o loureiro
    apreixen os teus soños,
    os teus lonxanos ríos camiñantes,
    corazón delatado pola chuvia.
    Agora que xa tes
    as maus acuguladas de sementes
    do milagre imposíbel,
    dime si ao fin foi certo
    o que as pedras falaron
    coma tolos augures de ningures,
    cando fuxindo polos campos ermos,
    achegáchete ás illas
    que o mar che deu en herdanza.
    E dime máis; e dame máis noticias:
    si é certo que vivimos,
    si é certo que a lembranza
    matúranos pra a morte
    ou pra unha vida máis fonda,
    máis fonda aínda,
    corazón solprendido,
    «en el foc i en el joc
    i en la malenconia».


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 16.03.23 0:13

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA...

    ... terminaré de poner toda la obra en GALLEGO. Una vez terminada la pasaremos al castellano, usando diferentes fuentes.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 16.03.23 0:20

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    10. MENTRAS IMOS ANDANDO



    O tempo cheira a estación ferroviaria
    no arrabaldo do amencer,
    cando os trens agallopan xemendo
    por túneles de noite
    e brilan luces misteriosas
    nos bosques profundos
    e no perfil confuso das cidades lonxanas.
    Mentras imos andando.
    O tempo soa a frauta melancólica
    de pastor isolado; a birimbao de vento
    nas marelas acacias ao caír a tardiña.
    Un soar monocorde
    que ven baixando a tombos dos curutos,
    chega até o val e trócase en paxaro.
    Mentras imos andando.
    O tempo ten a cor dos prados, pero ás veces
    ponse gafas vermellas e reloce,
    -esmacelado e fondo, aluarado-
    coma un Sahara de augas movedizas,
    auga de area, chuvia de area,
    sobre mares de area interminábeles.
    Mentras imos andando.
    O tempo leva grímpolas de berros pendurados
    dun aramio de espiño; leva fírgoas de luz;
    leva farrapos de esperanzas ergueitas
    sobre mastros de soños; e leva as derradeiras
    palabras dos soldados descoñecidos
    que morreron nas guerras polas patrias inútiles.
    Mentras imos andando.
    O tempo é unha cousa que está e que esbara
    coma cóbrega longa rastreando
    o corazón dos homes, ises vermes
    que están tamén e van tamén pasando,
    matinando furar un rexo muro de soidades,
    pedra de escuros dioses que couta a súa sombra.
    Mentras imos andando.
    Mentras imos andando o tempo ten un nome,
    un alcume de neve que ninguén o pronuncia,
    un alcume que esbagoa nos vidros do inverno
    e nos segredos xardís de acibos mergullados.
    Mentras imos andando pregunto polos mortos,
    pregunto polas cores das froles que amaban,
    pregunto polas mornas mañás que gozaron,
    pregunto polas ondas do mar. Eu pregunto.
    Mentras imos andando


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 16.03.23 0:25

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    11. TESTIMUÑA



    Presento a testimuña das feridas
    -mocedá derrubada,
    tronzada frol de arelas-
    e doume aos berros fondos dos camiños.
    Ollade cómo estamos mutilados,
    ergueitos os muñós apodrecidos
    na noite interminábel.
    Vede qué longas sombras dondas
    pasan correndo, fuxindo cara á morte,
    pola sede calada de aquil día
    -Día da Dor sin Nome-
    que ha de escribirse aínda nas estrelas.
    Presento a testimuña dos aldraxes
    e doume o medo dos primeiros homes
    que alcenderon lumieiras nos curutos
    e creeron na libertá dos soños.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 16.03.23 0:27

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    12. O CAN DANADO


    Igoal que un can danado nos camiños
    o terror anda solto polo mundo.
    Semella un vento negro que pousase
    súas azas de corvo
    sobre a frente dos homes temerosos.
    Un xelo de invernía en descampado
    paraliza os relós, perfura as gorxas
    e pon veos de anguria nas palabras.
    Un grande telescopio nos vixía
    coma un ollo de Cíclope
    que sigue os nosos pasos
    e fita sin acougo o noso rumbo,
    dende tódalas fiestras,
    dende tódalas torres,
    dende tódalas voces que nos falan.
    A noite é un micrófono impasíbel
    que escoita o latexar do noso peito,
    coma un escuro espía que espreitase
    os nosos pensamentos máis segredos.
    Todo se troca en cousa inconfesábel;
    detrás de cada esquina unha sospeita,
    unha duda detrás de cada sombra,
    e medo, medo, medo,
    un pozo profundísimo de medo,
    espello de auga fría
    no que o terror se mira eternamente.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 17.03.23 13:51

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    13. AIRE PURO


    O aire puro da mañá procrama
    o seu dereito a entrar en cada casa.
    ¡Abrelle as portas, patria!
    ¡Dálle os teus seos, alma!
    Deixa ise tufo acedo que te abafa,
    esquece istas mortallas
    estiña as túas bágoas,
    fala,
    canta,
    arrumba a desespranza,
    non deixes que te aldraxen; aldraxa.
    Onte non. Pensa nas albas
    que han de vir, ponlle cerco ás lembranzas
    que te atan.
    Deixa entrar a mañá crara
    na túa casa.


    Última edición por Pascual Lopez Sanchez el 17.03.23 13:59, editado 1 vez


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 17.03.23 13:54

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    14.  ESPRANZA


    Erguerémo-la espranza
    sobre ista terra escura
    coma quen ergue un facho
    nunha noite sin lúa.
    Marcharemos cinguidos
    polos duros segredos
    dunha patria soñada
    á que non voltaremos.
    Non sabrán o camiño
    que pra entón colleremos.
    Longos ríos de brétema,
    longos mares de tempo.
    Tripulantes insomnes,
    na libertá creemos.
    Viva, viva, decimos
    aos que están no destero
    e soñan cun abrente
    de bandeiras ao vento.
    Adictos da saudade
    que levades a luz polos vieiros.
    ¡Saúde a todos,
    compañeiros!


    Última edición por Pascual Lopez Sanchez el 17.03.23 13:58, editado 1 vez


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 17.03.23 13:57

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    15. MONÓLOGO DO VELLO TRABALLADOR


    Agora tomo o sol. Pero até agora
    traballei cincoenta anos sin sosego.
    Comín o pan suando día a día
    nun labourar arreo.
    Gastei o tempo co xornal dos sábados,
    pasou a primavera, veu o inverno.
    Dinlle ao patrón a frol do meu esforzo
    i a miña mocedade. Nada teño.
    O patrón está rico á miña conta,
    eu, á súa, estou vello.
    Ben pensado, o patrón todo mo debe.
    Eu non lle debo
    nin xiquera iste sol que agora tomo.
    Mentras o tomo, espero.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 18.03.23 13:58

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    16. UNHA VEZ


    Unha vez houbo un home
    que nunca dixo, meu.
    Petou nas portas do mundo,
    chamou no meu corazón.
    Falaba con palabras
    que semellaban pombas.
    As cousas á súa beira
    púñanse brancas.
    Nascíalle nos ollos un abrente
    coma un río de luz,
    ou coma un mar lonxano de gueivotas.
    Un bálsamo de amor
    tiña aquil home
    pra ista miña dor
    sin nome.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 21.03.23 8:33

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    LONGA NOITE DE PEDRA

    17.CONSELLOS

    (Libro dos Proverbios, 23,1-9)

    Si foses a xantar con poderosos
    coida ben a carón de quén te sentas.
    Pexa a túa gula e couta os teus degaros,
    ponlle portas á fame si a tiveras,
    pois é pan mintireiro o pan dos ricos,
    dóce por fóra, por dentro amarguexa.
    Afoga a túa cobiza,
    non desacougues por xuntar facenda.
    ¿Non coidas que a riqueza non é nada,
    que o vento a trai e o vento axiña a leva?
    Non comas pan dun home deshonroso,
    nin da fartura dil teñas envexa.
    Dirache, come e bebe, meu amigo,
    disfroita dos meus teres canto queiras;
    mais o seu pensamento non concorda,
    de boca afora serán as súas verbas,
    pois o seu corazón, cativo e duro,
    ten de cotío pechas
    as fenestras do amor e da xusticia.
    Non o esquezas.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 21.03.23 8:37

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    18. A SOMBRA


    Sombra de Prometeo encadeada,
    aquil mozo que fun está xa morto.

    Busco unha terra limpa. Agora busco
    unha patria sin sangue e non a topo.

    Lonxana primavera. Escoito voces
    na noite estrelecida. Ríos longos.
    ¿Onde estarás, meu corazón de entonces,
    meu dóce corazón que non te alcontro?

    Pregunto e non contestas, morte negra.
    ¿Onde se foi aquil vivir gozoso?

    Sóio te teño a ti, miña memoria
    envolta en señardades e recordos:
    unhas pingas de chuvia esbagoando
    por un cristal de soños.


    Sobre a lama do mundo vou andando.
    Gardo loito sin fin por aquil mozo.


    Última edición por Pascual Lopez Sanchez el 21.03.23 8:44, editado 1 vez


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 21.03.23 8:41

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    19. CARTA Á MIÑA MULLER


    Querida, non o esquezas, hai palabras
    que é pecado decilas niste tempo.
    Palabras que non debes pronuncialas,
    nin xiquera pensalas, cavilalas,
    tatexalas, gabalas, escribilas...
    Moito menos berralas.
    Esposa, toma nota e non esquezas:
    non digas libertá palabra triste
    con peligro de morte e calivera.
    Si é certo que me queres nunca digas
    esta palabra estúpida
    que ten dentes e morde coma un lobo.
    Non digas tan xiquera
    as verbas derivadas,
    por moi lonxano e vago
    que sexa o parentesco etimolóxico,
    como son, verbigratia, libertino,
    liborio, liberata, libre cambio.

    En troques di cadea, viva, viva,
    si señor, moitas gracias, Dios llo pague.
    ¡Xa verás que felices imos sere!


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 21.03.23 8:51

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    20.  GABANZAS DOS CANTEIROS


    Mas agora estou pensando no obreiro
    que fez o coisarrão.
    Cassiano Ricardo, Martim Cererê

    1

    Primeiro foi o mar, dempois a pedra
    forxando a súa codia baixo o vento
    i o lume orixinaes.
    Apalabra de Dios
    abriu a noite pecha
    ao mencer do comenzo,
    diástole e sístole,
    en coágulos de rocha latexante.
    Purros tectónicos
    ergueron o zarrizo xeolóxico,
    a pétrea arquitectura da nai terra,
    a primaria estrutura das montañas,
    berce do sol, testigo das edades,
    canle dos sete ríos nunca vistos.
    Todo pasou.
    Tempestades e chuvias fecundadoras,
    xeadas chairas de musgos e líquens,
    tronadas iniciais,
    e os mamuts.
    Pero a pedra quedou, soá do mundo,
    rexa proa da nave,
    misterio dos principios
    no que dormen as formas
    como dorme a escura melodía
    na música calada do silencio.
    Dende o labrado pedernal da espelunca,
    até o dólmen de Cornwall,
    até a illa de Pascua,
    até a Esfinxe,
    até o pórtico augusto de Mateo,
    pasando polos muros
    que coutan as citanias
    e que erguen as pallozas e mosteiros.
    Pasando polos arcos e colunas,
    capiteles e bóvedas,
    archivoltas e gárgolas,
    vese a xaria(1) inspirada dos arxinas,
    a súa inxente muria, guichi a guichi
    mariñada, mureada con namoro artesán.
    Dende que hai homes na terra,
    dende a acha dos tempos
    as arias falan.
    Os quintos i os alcamotes
    cantan, crean, costrúen, doman a pedra,
    levantan as cidades e as caicoas,
    as arias xidas, as xarnas e as xarelas.
    O mundo é unha pedra,
    os camiños están estrados de arias guiches.
    E o fogo -isa cousa do ceo-
    arde sobre as arias de mariñar o rufo.
    Pedras co bon Xesús na cruz cravado
    e a súa Xeba ao pé chorando orfa.
    Pedras, aguirra,
    pedras, embaixo,
    debaixo do andalez como baibeles redondos,
    máis alá dos oretadores guiches
    e aínda máis alá dos oretadores gransanos.
    Poderosos gadomos dos samarúas canteiros
    que sosteñen as xarufas e antergas cidades
    semellantes a barcos pantasmas na noite
    ao aniscar a usca do raula.
    Sodes a frol dos homes honrados,
    a tona dos que labouran por un xornal
    e teñen as maus encallecidas
    nobremente.
    Caste de poetas.
    pequenos dioses construtores
    dos refuxios que nos acobillan
    da chuvia e da neve;
    das chouzas nas que nascemos,
    copulamos e morremos.
    Que Caicóo vos garde
    e vos dé un paradiso de pedra,
    azul e rosa e branco,
    dóce coma un xardín de outono
    cun longo río á beira cantando.


    Nota de C.E.F.

    Algunhas das verbas empregadas niste poema pertenecen á
    xerga gremial dos canteiros galegos, chamada "Verba dos
    Arxinas". As formas usadas eiquí teñen o seguinte significado:

    xaria, mau arias guiches, pedras miúdas
    arxina, canteiro arias de mariñar o rufo, pedras lares
    muria, obra xeba, nai
    guichi a guichi, pouco a pouco aguirra, enriba
    mariñada, ben feita andalez, auga
    mureada, traballada baibeles, espellos
    acha, noite oretadores guiches, ríos
    arias, pedras oretadores gransanos, mares
    quintos, cinceles gadomos, brazos
    alcamotes, martelos samarúas, camaradas
    caicoas, igrexas xarufas, fermosas
    arias xidas, perpiaños aniscar a usca do raula, saír a lúa
    xarnas, muros Caicóo, Dios
    xarelas, paredes maestras


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 21.03.23 15:56

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA

    21. CANTIGA DE AMIGO PARA XOÁN MIRÓ


    Saúdo a Xoán Miró
    que me puxo nos ollos as longas sombras
    de doces cornamusas melancólicas
    que estaban diante min sin eu sabelo
    frolecidas de outonos dende sempre,
    cantando seu cantar dende o principio.

    Saúdo a Xoán Miró
    que me insinou a ollar o intrascendido,
    o que está baixo as pedras i as raigames
    e nos doridos soños da adoescenza,
    alí onde se xuntan as palabras
    en acios de preguntas inconcretas.

    Saúdo a Xoán Miró
    que sabe conciliar a luz contraria
    e sumar as eternas forzas tristes
    que empuxan as mareas e os solsticios,
    fan medrar os carballos e promoven
    o pranto dos meniños perdidos nas cidades.

    Saúdo a Xoán Miró
    alxebraico e saudoso solitario
    tecedor de imposíbeles contornos,
    que garda tempo en ánforas de vento,
    reuto, curvo, dourado, metafísico,
    cunha camelia moza nas pupilas.

    Dende esta orela envolta en neboeiros
    de peneirada luz cuasi caricia,
    onde o mar faise río e beixa o dolmen
    das vellas paganías, mando apertas
    para ti, Xoán Miró. Teño morriña
    do teu sul, senlleira craridade
    da escuma ao meiodía, azul distante
    do teu país natal, esauto e forte


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 24.03.23 5:43

    En la edición digital que poseo hay solamente un poema más "Lendo certo periodo menstrual". Ese poema es de 2007, por tanto no pertenece a Longa noite de pedra. En esa edición faltan, además , casi 30 poemas del libro. Esto complica bastante la exposición.

    Vamos a actuar e la siguiente forma:

    Expondremos la traducción al castellano de los poemas que ya hemos puesto en gallego. La tarea se demorará porque he de pasarlos a mano.

    Y una vez concluidos los 21 poemas que ya hay, intentaremos buscar los que faltan y exponerlos en ambos idiomas, uno tras otro. Lento, pero seguro.


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    Mensaje por Pascual Lopez Sanchez 24.03.23 5:56

    CELSO EMILIO FERREIRO (1914 - 1979)

    LONGA NOITE DE PEDRA (LARGA NOCHE DE PIEDRA)

    1. LONGA NOITE DE PEDRA (LARGA NOCHE DE PIEDRA)


    "En medio del camino tenía una piedra
    tenía una piedra en medio del camino
    tenía una piedra
    en medio del camino tenía una piedra."

    CARLOS DRUMMOND DE ANDRADE.

    El techo es de piedra.
    De piedra son los muros
    y las tinieblas.
    De piedra el suelo
    y las rejas.
    Las puertas,
    las cadenas,
    el aire,
    las ventanas,
    las miradas,
    son de piedra.
    Los corazones de los hombres
    que a los lejos esperan,
    hechos están
    también
    de piedra.
    Y yo muriendo
    en esta larga noche
    de piedra.


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    Mensaje por cecilia gargantini 24.03.23 14:51

    Buenísimo, mi querido amigo!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Creo que es una ardua tarea pasar todo esto al castellano, tomalo con calma.
    Gracias por tanto, querido doc

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