Aires de Libertad

https://www.airesdelibertad.com

Leer, responder, comentar, asegura la integridad del espacio que compartes, gracias por elegirnos y participar

Nuevo Usuario

Foro Aires de Libertad le da la bienvenida a:
https://www.airesdelibertad.com/u1476

Estadísticas

Nuestros miembros han publicado un total de 760859 mensajes en 38517 argumentos.

Tenemos 1342 miembros registrados.

El último usuario registrado es Othman Amkadmi

Clik Boton derecho y elige abrir en pestaña nueva- DICC. R.A.E

¿Quién está en línea?

En total hay 53 usuarios en línea: 5 Registrados, 2 Ocultos y 46 Invitados :: 2 Motores de búsqueda

Catalina de Alvarado, Chambonnet Gallardo, Juan Martín, Maria Lua, Rafael Elias Huerta


La mayor cantidad de usuarios en línea fue 104 el Lun Dic 10, 2018 11:12 pm.

Enero 2019

LunMarMiérJueVieSábDom
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Calendario Calendario

Conectarse

Recuperar mi contraseña

Galería


UN CLICK AYUDA AL FORO EN LOS MOTORES DE BÚSQUEDA



Flujo RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

Clik Boton derecho y elige abrir en pestaña nueva- DICC. R.A.E


Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Comparte
avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Sáb Ene 05, 2019 7:21 pm

.


Poesía catalana: La generación del tercer milenio
(De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Valldaura, Edicions Proa, Barcelona 2018)


JOSEP M.ª RODRÍGUEZ

(Súria, 1976)

HISTÒRIA NATURAL

A la llotja,
…………..exposades,
les formes de la mort:

……………………….les caixes amb les tímides cloïsses,
……………………….els llenguados 2D
……………………….o els raps
……………………….amb unes dents sortides
………………………………..d’un malson infantil…

Fa temps que vaig llegir que els pops tenen tres cors.

De Quint Enni també es deia el mateix,
un per cada una de les llengües
que li van ensenyar.

A casa meva en vaig aprendre dues:
la llengua de la mare
i la llengua del pare.

Ara la casa és buida
…………………….i jo
sóc com un pop que ja ha perdut dos cors.

Només me’n queda un. I no l’ensenyo.

Potser ho faré,
……………….qui sap,
quan m’exhibeixin dins la meva caixa.

Josep Mª Rodríguez (De Sangre seca. Madrid: Hiperión, 2017)

*

HISTORIA NATURAL

En la lonja,
…………..expuestas,
las formas de la muerte:

………………..……….las cajas con las tímidas almejas,
………………..……….los lenguados 2D
………………..……….o los rapes
………………..……….con unos dientes salidos
………………………..………..de una pesadilla infantil…

Hace tiempo que leí que los pulpos tienen tres corazones.

De Quinto Ennio también se decía lo mismo,
uno por cada una de las lenguas
que le enseñaron.

En mi casa aprendí dos:
la lengua de mi madre
y la lengua de mi padre.

Ahora la casa está vacía
……………………..….y yo
soy como un pulpo que ya ha perdido dos corazones.

Solo me  queda uno. Y no lo enseño.

Quizás lo haré,
………………quién sabe,
cuando me exhiban dentro de mi caja.

Josep Mª Rodríguez (De Sangre seca. Madrid: Hiperión, 2017)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Sáb Ene 05, 2019 7:42 pm

.


JOAN DURAN I FERRER

(Sitjes, 1978)

Déu calla i comença el poema
com el regust del caos acosta, difús,
les coses als blaus de la seva certesa.
Però abans hi hagué un matí indefinit
i tota la impuresa de sal i fang
que segregues. I la ventada al timpans
com una paraula. I el meu pati enderrocat.
I una mar com la mort breu dels vespres
o l’ordre de la llum; i la runa entre geranis,
i les coses senzilles que tornen al món
sota el pes endèmic de l’aire, fregant
l’horitzó al ras d’un solar anivellat
que separa la terra dels trànsits del cel.
Hi ha sempre aquest silenci omnívor
després dels set dies d’una guerra,
dels set dies veloços amb que amides
els pòsits de la pols sobre la història,
sobre la set apelagosa i blanca de l’amor,
sobre el desordre de jocs al lloc il.limitat
dels nens. I segueix el mal com un gest
de vaguetat damunt l’ullastre i la calç
que callen. Aquí recomença el poema,
nucleic, replicable, cridant fosfòric
a cremar i a dilatar, a créixer fractal
i arborescent cap a alguna mortalla,
morint, cedint, acostant als silencis de déu
l’embat de sentits de cada paraula.

Joan Duran i Ferrer(De Natural delit. Port de Pollença:
Edicions del Salobre, 2010)

*

Dios calla y empieza el poema
como el regusto del caos acerca, difuso,
las cosas a los morados de su certeza.
Pero antes hubo una mañana indefinida
y toda la impureza de sal y barro
que segregas. Y la ventada en los tímpanos
como una palabra. Y mi patio derruido.
Y un mar como la muerte breve de los anocheceres
o el orden de la luz; y el escombro entre geranios,
y las cosas sencillas que vuelven al mundo
bajo el peso endémico del aire, frotando
el horizonte al ras de un solar nivelado
que separa la tierra de los tráficos del cielo.
Hay siempre este silencio omnívoro
desprendido de los siete días de una guerra,
de los siete días veloces con que mides
los posos del polvo sobre la historia,
sobre la sed pegajosa y blanca del amor,
sobre el desorden de juegos en el lugar ilimitado
de los niños. Y sigue el mal como un gesto
de vaguedad encima del acebuche y la cal
que callan. Aquí recomienza el poema,
nucleico, replicable, llamando fosfórico
a quemar y a dilatar, a crecer fractal
y arborescente hacia alguna mortaja,
muriendo, cediendo, acercando a los silencios de dios
el embate de sentidos de cada palabra.

Joan Duran i Ferrer(De Natural delit. Port de Pollença:
Edicions del Salobre, 2010)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Dom Ene 06, 2019 6:38 pm

.


ÀNGELS MAEZO
(Caldes de Montbui, 1978)

FENOTIP

És cert que tots dos som branques d’un arbre
que amb dura arrel ha anat fendint la terra
fins a les deus remotes de l’estirp.
I enllà d’on la despulla és la sement,
la saba que tenaçment ens irriga
s’abeura del mateix torrent sanguini:
els morts que hem plorat junts.

Si som rajols que han estat cuits al mateix forn,
i un únic endometri va covar-nos,
abans i tot de ser esclat de la forma,
motllura de cames i mans, digues:
què és allò que ens fa ser tan diferents?

Què va filtrar els components de la mescla
perquè en tu s’esdevingui el llançador
de javelina, el múscul tens de l’atleta
i, en mi, la fosca melangia del minaire
a un pas de la bombolla de grisú?

Si en tu tot és impuls, empenta en la pulsió;
en mi, frenètica singladura,
estranya combustió del cromosoma.
Tu ets pedra, basament i després mur.
Jo esquerda, pou, llavi de falla.

Ho entenc, malgrat tot
som aigües semblants amb diferents estiatges.
Com quan d’infants, les nits d’estiu
des del jardí de casa, en veure els avions,
tu deies que volies pilotarlos…
…………………………………jo volia tenir ales.

Àngels Maezo (De Saba bruta. Lleida: Pagès, 2013)

*

FENOTIPO

Es cierto que los dos somos ramas de un árbol
que con dura raíz ha ido hendiendo la tierra
hasta los manantiales remotos de la estirpe.
Y allá de donde el despojo es la simiente,
la savia que tenazmente nos irriga
se abreva del mismo torrente sanguíneo:
los muertos que hemos llorado juntos.

Si somos ladrillos que han sido cocidos en el mismo horno,
y un único endometrio nos incubó,
antes incluso de ser estallido de la forma,
moldura de piernas y manos, di:
¿qué es lo que nos hace ser tan diferentes?

¿Qué filtró los componentes de la mezcla
para que en ti se vuelva lanzador
de jabalina, músculo tenso de atleta
y, en mí, la oscura melancolía del minero
a un paso de la burbuja de grisú?

Si en ti todo es impulso, empuje en el pulsión;
en mí, frenética singladura,
extraña combustión del cromosoma.
Tú eres piedra, basamento y después muro.
Yo grieta, pozo, labio de falla.

Lo comprendo, a pesar de todo
somos aguas parecidas con diferentes estiajes.
Como cuando de niños, las noches de verano
desde el jardín de casa, al ver los aviones,
tú decías que querías pilotarlos…
…………………………..………yo quería tener alas.

Àngels Maezo (De Saba bruta. Lleida: Pagès, 2013)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Dom Ene 06, 2019 6:47 pm

.


ESTEVE PLANTADA
(Granollers, 1979)

L’ARTEFACTE DEL LÍMIT

Un cos
mai no percep els límits d’allò que diu.
Es manifesta en el tall d’un vers,
omple els forats que fan de benzina,
es fa addicte a l’horror del buit
i a la barbàrie
de dir massa coses.

Un cos
després d’haver fet possible el miracle
de posseir l’engany,
sap que no en té prou amb el blanc del llibre.
I cerca l’espai que s’escapa dels marges,
que pot ser, també, cendra d’una fosca sublim.
Ratlla, el cos, l’arbrat de cada cementiri,
i busca rere cada porta
un altre cos
un altre bes
un indici d’algun record
i tota la quietud del món en l’infinit.
Busca, encara, més enllà,
perquè el món és poca cosa
i els passadissos de la veritat ofeguen
com ofega la mà de l’esbudellador.

El cos,
en un últim intent ple d’agonia,
aconsegueix l’oportunitat
de saber-se
en l’esperança d’un marc real
i aconsegueix, per fi, el miracle:
saber-se llenç d’una oportunitat,
escriure’s de dalt a baix,
perquè ningú pugui confondre,
mai més,
la poesia amb la virtut.

Esteve Plantada (De Fosca límit. Calonge:
AdiA, 2015)

*

El ARTEFACTO DEL LÍMITE

Un cuerpo
nunca percibe los límites de aquello que dice.
Se manifiesta en el corte de un verso,
llena los agujeros que hacen de gasolina,
se hace adicto al horror del vacío
y a la barbarie
de decir demasiadas cosas.

Un cuerpo
después de haber hecho posible el milagro
de poseer el engaño,
sabe que no tiene bastante con el blanco del libro.
Y busca el espacio que se escapa de los márgenes,
que puede ser, también, ceniza de una oscuridad sublime.
Marca, el cuerpo, el arbolado de cada cementerio,
y busca detrás de cada puerta
otro cuerpo
otro beso
un indicio de algún recuerdo
y toda la quietud del mundo en el infinito.
Busca, todavía, más allá,
porque el mundo es poca cosa
y los pasillos de la verdad ahogan
como ahoga la mano del destripador.

El cuerpo,
en un último intento lleno de agonía,
consigue la oportunidad
de saberse
en la esperanza de un marco real
y consigue, por fin, el milagro:
saberse lienzo de una oportunidad,
escribirse de arriba a abajo,
para que nadie pueda confundir,
nunca más,
la poesía con la virtud.

Esteve Plantada (De Fosca límit. Calonge:
AdiA, 2015)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Lun Ene 07, 2019 6:25 pm

.


MIREIA CALAFELL
(Barcelona, 1980)

POÈTICA

Vaig menjar amb l’honestedat de qui no enganya
allò que menja: vaig menjar aquell menjar i no el
seu nom

CLARICE LINSPECTOR

Menjar com qui no menja el nom:
no la maduixa quasi impúdica
damunt del blanc de la ceràmica,
sinó l’ombra muda de l’hivern
que en el silenci acull l’esclat
per no ser allà esperant-ne el fruit.

Menjar el que no diu cap paraula
i així, amb la boca plena, escriure.

Mireia Calafell (De Tantes mudes. Catarroja:
Perifèric, 2014)

*

POÉTICA

Comí con la honestidad de quien no engaña
lo que come: comí aquella comida y no su
nombre

CLARICE LINSPECTOR

Comer como quien no come el nombre:
no la fresa casi impúdica
sobre el blanco de la cerámica,
sino la sombra muda del invierno
que en el silencio acoge el estallido
para no estar allí esperando el fruto.

Comer lo que no dice ninguna palabra
y así, con la boca llena, escribir.

Mireia Calafell (De Tantes mudes. Catarroja:
Perifèric, 2014)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Lun Ene 07, 2019 6:28 pm

.


MARIA ANTÒNIA MASSANET

(Artà, 1980)

no és prou el llenguatge
per dir tots els buits i silencis
que ens corsequen.
No s’han inventat les lletres
per confegir el significat
de tots els esfondraments
que ens devoren.
Al ventall de fonemes
li falten sons que diguin
l’ofec de tanta malura.
On hi trobareu forats
no hi busqueu sintaxi

Maria Antònia Massanet (De Kiribati.
Calonge: AdiA, 2015)

*

no es suficientes el lenguaje
para decir todos los vacíos y silencios
que nos resecan.
No se han inventado las letras
para componer el significado
de todos los derrumbamientos
que nos devoran.
Al abanico de fonemas
le faltan sonidos que digan
el ahogo de tanta enfermedad.
Donde  encontraréis agujeros
no  busquéis sintaxis

Maria Antònia Massanet (De Kiribati.
Calonge: AdiA, 2015)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Mar Ene 08, 2019 7:25 pm

.


PERE ANTONI PONS
(Campanet, 1980)

ESTRATÈGIA

Altiu, greu, exacte,
talment el velam d’un vaixell voraç
avança el foc,
luxós com un gegant
amb el pit ple de medalles.

I creix, el foc, pròdig
en desastres,
i ara sotmet un alzinar
i ara tanca dins una urna
la memòria,
i després arrasa tots els rostres
i pacta repartir-se’n
les sobres amb el vent.

Igual que monedes falses
dins les mans d’un pobre,
cauen els noms
calcinats damunt l’herba:
són parracs de cendra els brins
o
el que queda de la pell
després de les pistoles,
quan és un grumoll de caliu bord
la glòria
i fa burla dels cadàvers, el foc:
la grandesa dels herois,
proclama,

donau-los a tots una corona de corbs.

Pere Antoni Pons (De Fervor tan fosc.
Muro: Ensiola, 2006)

*

ESTRATEGIA

Altivo, grave, exacto,
como el velamen de un barco voraz
avanza el fuego,
lujoso como un gigante
con el pecho lleno de medallas.

Y crece, el fuego, pródigo
en desastres,
y ahora somete un encinar
y ahora encierra dentro de una urna
la memoria,
y después arrasa todos los rostros
y pacta repartirse
las sobras con el viento.

Igual que monedas falsas
en las manos de un pobre,
caen los nombres
calcinados sobre la hierba:
son harapos de ceniza las briznas
o lo
que queda de la piel
después de las pistolas,
cuando es un grumo de rescoldo borde
la gloria
y se burla de los cadáveres, el fuego:
la grandeza de los héroes,
proclama,

darles a todos una corona de cuervos.

Pere Antoni Pons (De Fervor tan fosc.
Muro: Ensiola, 2006)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Mar Ene 08, 2019 7:30 pm

.


DAVID CAÑO
(Olot, 1980)

LA LLIBERTAT

La llibertat és un estat permanent
…………………………………..sense fronteres,
és oferir amor clandestí
com una droga
a plena llum del dia,
és no claudicar en l’intent,
és sincerar-te.

La llibertat és conviure amb el desordre
………………………………………….del desig
i no justificar-te,
és blasfemar
i fugir dels visionaris,
és condemnar-te a l’oblit
dels capatassos,

és dignificar mots com
Subversió, Insurgència,
Autoorganització.

La llibertat és desmitificar
i fer caure totes les estàtues,
és suprimir, definitivament, la falsa amistat
amb traïdoria,
és profanar la voluntat de control del misticisme,
és oblidar el pecat, la mala consciència,
els remordiments de la moral
……………………………….perversa,
que t’han inculcat en escoles tenebroses
com palaus,
com presons,
amb patis enormes
on només podies donar voltes.

La llibertat és un hemicicle buit,
un mentider coix, un dictador mut,
una rumba ballant al voltant d’una foguera,
i les calces de la cambrera fent de bandera
…………………………………………….negra
a l’estenedor de les il.lusions
complertes, de les utopies acabades,
de les conviccions que han deixat de presumir,
de les cançons que han deixat de ser himnes,
mentre l’últim ideari ens escalfa els peus
i ens ajuda a fer el sopar…

La llibertat és treballar poc, molt poc, i llegir molt,
és abandonar el llibre sempre que puguis,
és suprimir el prefix de la paraula sexual,
és estimar i punt.

És descobrir el plaer i potenciar-lo,
és emancipar-te del tedi,
és la vida juganera, creativa,
la pervivència del dubte,
l’abolició de la condemna.

I tu, de quin color dius que és
la llibertat?

David Caño (De Ningú no ens representa.
Poetes Emprenyats. Urús: Setzevents, 2011)

*

LA LIBERTAD

La libertad es un estado permanente
……………………………….……..sin fronteras,
es ofrecer amor clandestino
como una droga
a plena luz del día,
es no claudicar en el intento,
es sincerarte.

La libertad es convivir con el desorden
…………………………………..…….del deseo
y no justificarte,
es blasfemar
y huir de los visionarios,
es condenarte al olvido
de los capataces,

es dignificar palabras como
Subversión, Insurgencia,
Autogestión.

La libertad es desmitificar
y derribar todas las estatuas,
es suprimir, definitivamente, la falsa amistad
con alevosía,
es profanar la voluntad de control del misticismo,
es olvidar el pecado, la mala conciencia,
los remordimientos de la moral
……………………………..….perversa,
que te han inculcado en escuelas tenebrosas
como palacios,
como prisiones,
con patios enormes
donde solo podías dar vueltas.

La libertad es un hemiciclo vacío,
un mentiroso cojo, un dictador mudo,
una rumba bailando alrededor de una hoguera,
y las bragas de la camarera haciendo de bandera
…………………………………………….…….negra
en el tendedero de las ilusiones
cumplidas, de las utopías acabadas,
de las convicciones que han dejado de presumir,
de las canciones que han dejado de ser himnos,
mientras el último ideario nos calienta los pies
y nos ayuda a hacer la cena…

La libertad es trabajar poco, muy poco, y leer mucho,
es abandonar el libro siempre que puedas,
es suprimir el prefijo de la palabra sexual,
es amar y punto.

Es descubrir el placer y potenciarlo,
es emanciparte del tedio,
es la vida juguetona, creativa,
la pervivencia de la duda,
la abolición de la condena.

¿Y tú, de qué color dices que es
la libertad?

David Caño (De Ningú no ens representa.
Poetes Emprenyats. Urús: Setzevents, 2011)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Vie Ene 11, 2019 6:21 pm

.


RAMON BOIXEDA
(Vic, 1981)

ALÈ DE SOTABOSC

I

Que parli el cor formiguejant del bosc, a l’àlber,
que parli pel vent i la llum i les fulles, als ulls,
en un Morse que no entenc,
importa?
Que parli. Que parli la tarda
de les fulles: són maragdes als ulls.
Que parli de mi l’esmaperduda tremolor
de la fulla en caure, la seva dansa,
que sigui un ocell allunyant-se pel cel d’humus,
llavor al cor dorment de la nit
que jau i espera el cant
del sol ixent.
……………..I el riu
emmirallat als meandres, perdent-s’hi,
que parli mudant el verd,
cranat al roc:
……………..Vida,
i el goig de ser-hi, tan sols.

…..(Ah, la gravetat.)

Ramon Boixeda (D’El sedàs. Barcelona:
LaBreu, 2015)

*

ALIENTO DE SOTOBOSQUE

I

¿ Que hable el coro hormigueante del bosque, en el álamo,
que hable a través del viento y la luz y las hojas, a los ojos,
en un Morse que no entiendo,
importa?
Que hable. Que hable la tarde
de las hojas: son esmeraldas para los ojos.
Que hable de mí el desconcertante temblor
de la hoja al caer, su danza,
que sea un pájaro alejándose por el cielo de humus,
semilla en el corazón durmiente de la noche
que yace y espera el canto
del sol naciente.
….……………..Y el río
reflejado en los meandros, perdiéndose,
que hable mudando el verde,
hendido en la roca:
…………..………..Vida,
y el gozo de ser, tan solo.

…..(Ah, la gravedad.)

Ramon Boixeda (D’El sedàs. Barcelona:
LaBreu, 2015)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Vie Ene 11, 2019 6:24 pm

.


SILVIE ROTHKOVIC

(Barcelona, 1981)

No he trobat res
en tot aquest temps
semblant a aquelles fulles,
al seu mutisme.
El vers que em sostenia
era nascut del nom de les coses
que no van passar.
No he entès
per què he marxat lluny dels arbres,
en lloc de llençar-me sobre ells.

Silvie Rothkovic (De Pianos i túnels.
Barcelona: LaBreu, 2013)

*

No he encontrado nada
en todo este tiempo
parecido a aquellas hojas,
a su mutismo.
El verso que me sostenía
había nacido del nombre de las cosas
que no pasaron.
No he entendido
por qué me he ido lejos de los árboles,
en vez de arrojarme sobre ellos.

Silvie Rothkovic (De Pianos i túnels.
Barcelona: LaBreu, 2013)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Sáb Ene 12, 2019 5:59 pm

.


SÒNIA MOYA
(Cerdanyola, 1981)

METAMORFOSI

Com un arbre cubista
que es desfulla en primavera
i floreix de tardor,
que és talat i en fusta viva
es recompon la seva carn
traient vísceres al sol
i la pell arran dels ossos,
em desmunto i reinvento,
i m’enganxo el nas al tronc,
la branca a les costelles,
la saba a les artèries,
l’arrel que em sosté
al bell mig de l’úter.

I em pareixo en terra verda
amb un crit que m’anomena.

I em reconec.
I sóc.

Sònia Moya (D’Intersecció de conjunts.
Barcelona: Témenos, 2017)

*

METAMORFOSIS

Como un árbol cubista
que se deshoja en primavera
y florece en otoño,
que es talado y en madera viva
se recompone su carne
sacando vísceras al sol
y la piel a ras de huesos,
me desmonto y reinvento,
y me engancho la nariz al tronco,
la rama a las costillas,
la savia a las arterias,
la raíz que me sostiene
en medio del útero.

Y me alumbro en tierra verde
con un grito que me nombra.

Y me reconozco.
Y soy.

Sònia Moya (D’Intersecció de conjunts.
Barcelona: Témenos, 2017)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(Continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Sáb Ene 12, 2019 6:06 pm

.


RUBÉN LUZÓN
(València, 1982)

per tant ara el dilema és traçar les bases
d’una gramàtica de la fidelitat

perquè hi ha somnis que comencen a fer pudor
a partir del tercer dia

perquè és impossible dur sempre planxat
el coll de la camisa

perquè amb només un segon d’omegues
pots perdre la vida sencera

però al capdavall saps que has nascut per florir
no per florir-te

i que el teu jardí siga poc concorregut
no minva la seua bellesa

no vénen cada matí els ocells
per honrar-te amb la seva amistat?

Per tant ara el dilema és traçar les bases
d’una gramàtica de la fidelitat

si cap enemic  et fereix no giraràs cua
simplement vas vas complir amb el teu deure

perquè la llibertat no és una mercaderia
sinó una obligació

Rubén Luzón (De Baladasprina. Barcelona:
Edicions 62, 2008)

*

por lo tanto ahora el dilema es trazar las bases
de una gramática de la fidelidad

porque hay sueños que empiezan a hacer mal olor
a partir del tercer día

porque es imposible llevar siempre planchado
el cuello de la camisa

porque con solo un segundo de omegas
puedes perder la vida entera

pero al final sabes que has nacido para florecer
no para pudrirte

y que tu jardín sea poco concurrido
no mengua su belleza

¿no vienen cada mañana los pájaros
para honrarte con su amistad?

por lo tanto ahora el dilema es trazar las bases
de una gramática de la fidelidad

si ningún enemigo te hiere no darás media vuelta
simplemente cumpliste con tu deber

porque la libertad no es una mercancía
sino una obligación

Rubén Luzón (De Baladasprina. Barcelona:
Edicions 62, 2008)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Dom Ene 13, 2019 5:56 pm

.


MÍRIAM CANO
(molins de Rei, 1982)

O peso de sentir! O peso de ser que sentir!
FERNANDO PESSOA, Livro do Desassossego

Repensar-se,
sorgir de la paraula neta
(buida),

esdevenir argila,
endolcir-se els contorns,
deixar que els mots s’enfilin
per les venes,
omplir-se de sentit,
configurar-se,
deixar sorgir del llot un altre jo.
Ofegar el crit sobre el paper,
amollir el desfici
o viure amb ell.

Escriure’s.

Míriam Cano (De Buntsandstein.
Barcelona: Viena, 2013)

*

O peso de sentir! O peso de ser que sentir!
FERNANDO PESSOA, Livro do Desassossego

Repensarse,
surgir de la palabra limpia
(vacía),

volverse arcilla,
endulzarse los contornos,
dejar que las palabras asciendan
por las venas,
llenarse de sentido,
configurarse,
dejar surgir del lodo otro yo.
Ahogar el grito sobre el papel,
ablandar la desazón
o vivir con ella.

Escribirse.

Míriam Cano (De Buntsandstein.
Barcelona: Viena, 2013)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(Continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Dom Ene 13, 2019 5:59 pm

.


EMILI SÁNCHEZ-RUBIO
(Palma, 1983)

Quina primavera sense flors està robant el meu llinatge,
i els angles de tota la noblesa?

Quina és la flor absurda?

Quins metalls conformen el ganivet de les lletres-pètals
per anomenar-les?

Quina és la lògica invisible dels dies que s’enllacen nupcials,
a les cadenes d’un pou profund, invariable en la fredor: els
grillets de la pena, la nocturnitat de l’esperança, la nuesa feta
vestit. Quina metàfora cruel, terrosa i salina ha fet del meu
albó, el record liofilitzat de la caramutxa en carbonissa?
Quina és la flor? Quina? Quina la bellesa de les coses si no
puc conjurar-les per la matança irrevocable d’un mot que no
existeix, i que els Homes en diuen ànima?

Emili Sánchez-Rubio (De Breviari d’antípodes.
Palma: Documenta Balear, 2008)

*

¿Qué primavera sin flores está robando mi linaje,
y los ángulos de toda la nobleza?

¿Cuál es la flor absurda?

¿Qué metales conforman el cuchillo de las letras-pétalos
para denominarlas?

Cuál es la lógica invisible de los días que se enlazan nupciales,
en las cadenas de un pozo profundo, invariable en frialdad: los
grilletes de la pena, la nocturnidad de la esperanza, la desnudez
hecha traje. ¿Qué metáfora cruel, terrosa y salina ha hecho de mi
gamón, el recuerdo liofilizado de la gamonita en carbonilla?
¿Cuál es la flor? ¿Cual? ¿Cuál la belleza de las cosas si no puedo
conjurarlas por la matanza irrevocable de una palabra que no
existe, y que los Hombres llaman alma?

Emili Sánchez-Rubio (De Breviari d’antípodes.
Palma: Documenta Balear, 2008)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Lun Ene 14, 2019 5:05 pm

.


LAIA LLOBERA
(Barcelona, 1985)

buscaves les clares………………..paraules

al cel

porcions, progressions i pulsacions
del tot: migdia, capvespre, matí i mitjanit

però no hi ha………….l’acoblament
………………………..ni l’ancoratge que els medita

sols la roda primordial
que exhala i orbita

silencis del món
dels àtoms a la pols
sospirs de l’univers

delits de déus

…..entrar en el silenci
…..fondre-s
…………...’hi
…..silenci

Laia Llobera (De Certesa de la llum.
Barcelona: LaBreu, 2014)

*

buscabas las claras………………..palabras

en el cielo

porciones, progresiones y pulsaciones
del todo: mediodía, atardecer, mañana y medianoche

pero no hay…………...el acoplamiento
………………………..ni el anclaje que las medita

solo la rueda primordial
que exhala y orbita

silencios del mundo
de los átomos en el polvo
suspiros del universo

deleites de dioses

…..entrar en el silencio
…..fundir-
…………..se
…..en el silencio

Laia Llobera (De Certesa de la llum.
Barcelona: LaBreu, 2014)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra el Lun Ene 14, 2019 5:08 pm

.


LAIA NOGUERA
(Calella, 1983)

Estimo la vida petita
de seure a l’entrada
per veure com passa la gent,
com es mou un pardal,
com s’inclina la tarda
en les cases del cos.

Ja sé que em moriré
molt abans que s’hagin mort
els arbres que m’estimo.

Però no m’amoïna gens,
perquè en l’instant
en que se’m trenqui l’últim fil
seré només aquella dona
que s’asseia a l’entrada
per mirar simplement
i ser fulla i arrel.

Laia Noguera (De Caure. Barcelona:
Edicions 62, 2011)

*

Amo la pequeña vida
de sentarme en la entrada
para ver como pasa la gente,
como se mueve un gorrión,
como se inclina la tarde
en las casas del cuerpo.

Ya sé que me moriré
mucho antes de que se hayan muerto
los árboles que amo.

Pero no me quita el sueño,
porque en el instante
en que se me rompa el último hilo
seré solo aquella mujer
que se sentaba en la entrada
para mirar simplemente
y ser hoja y raíz.

Laia Noguera (De Caure. Barcelona:
Edicions 62, 2011)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra Ayer a las 2:55 pm

.


MARIA CABRERA
(Girona, 1983)

Tot va començar amb un parell de gotes discretes, amb aquell no que em vas dir de la cuina estant i que jo vaig confondre amb el soroll de l’aixeta de la pica, que no acabava de tancar del tot bé. Aquesta setmana tampoc, i l’aixeta que cada dia perdia més, i el soroll de l’aigua sobre els plats bruts, que em va començar a semblar que feria una mica, amb un clonc orgullós sobre la  vaixella indefensa, i jo preocupada. Perquè era càndida , jo, i vaig córrer a collar-la bé, potser si hi poses una goma nova ho arreglaràs, no t´hi caldrà pensar més, i els meus dits, petits, una mica freds i una mica insegurs, desenroscant la vàlvula, tractant les pecetes amb cura, netejant, treu aquesta brutícia, les ungles minucioses gratant amb insistència, col.loca-hi la goma nova, d’un blanc impecable, que la vella fa molts anys que és vella i ja va carregada de grinyols. La cuina era neta, com sempre, i jo em vaig mirar l’obra feta, tranquil.la mentre m’eixugava les mans amb un parrac: tot anirà bé, has fet les coses amb cura, esforçadament. Però arribaven els vespres i tu, de lluny estant, em posaves un tub de silenci a l’orella: Té, escolta. Ves com no se sent res? Però jo la sentia, forta com mai, la remor. De debò que no hi ha cap fressa?, feia jo, i tu ferm que no i amb una engruna de ràbia, una engruna, només, que et lluïa fugaç als ulls com lluïa l’aigua fent-se gota a la punta de l’aixeta. I jo compungida, compungida i una mica obtusa del cap, que sempre m’ha costat d’entendre les coses perquè mai no passa la cosa justa per a la paraula que em brosta: tot se’m fa paraula de seguida i llavors no veig res que no siguin paraules i el paisatge em mareja, com si inflés globus i més globus de paraules i l’heli em pugés al cap. I com que tu eres llest i, de lluny estant, amb un gest sec de les mans em deies silenci, jo et creia i em deia que tot plegat érem jo i la meva dèria, que el fèiem, el sorollet. Insolent. Mala dona. Mentidera, mentidera, mentidera, tres cops mentidera que  et fan taronja borda, em deia. I em ficava amb ràbia el bastonet a les orelles: calla, cap meu, calla que ets dolent i les preguntes fan soroll i el soroll fa nosa.

Maria Cabrera (De La ciutat cansada. Barcelona: Proa, 2017)

*

Todo empezó con un par de gotas discretas, con aquel no que me dijiste estando en la cocina y que yo confundí con el ruido del grifo de la pica, que no acababa de cerrar del todo. Esta semana tampoco, y el grifo que cada día perdía más, y el ruido del agua sobre los platos sucios, que me empezó a parecer que hería un poco, con un cloc orgulloso sobre  la vajilla indefensa, y yo preocupada. Porque era cándida, yo,  y corrí a apretarla bien, quizás si le pones una goma nueva lo arreglarás, no te hará falta pensar más, y mis dedos, pequeños, un poco fríos y un poco inseguros, desenroscando la válvula, tratando las piececitas con cuidado, limpiando, saca esta suciedad, las uñas minuciosas rascando con insistencia, colócale la goma nueva, de un blanco impecable, que la vieja hace muchos años que es vieja y va ya cargada de rechinamientos. La cocina estaba limpia, como siempre, y yo miré mi obra, tranquila mientras me enjugaba las manos con un trapo: todo irá bien, has hecho las cosas con cuidado, esforzadamente. Pero llegaban las noches y tú, desde lejos, me ponías un tubo de silencio en la oreja: Atiende, escucha. ¿Ves cómo no se oye nada? Pero yo oía, más fuerte que nunca, el rumor. ¿De verdad que no hay ningún ruido?, decía yo, y tú firme que no y con una migaja de rabia, una migaja, solo, que te lucía fugaz en los ojos como lucía el agua haciéndose gota en la punta del grifo. Y yo compungida, compungida y un poco obtusa, que siempre me ha costado entender las cosas porque nunca pasa la cosa justa para la palabra que me brota: todo se me hace palabra enseguida y entonces no veo nada que no sean palabras y el paisaje me marea, como si hinchara globos y más globos de palabras y el helio se me subiera a la cabeza. Y como que tú eras listo y, desde lejos, con un gesto seco de las manos me decías silencio, yo te creía y me decía que era yo y mi obsesión, los que lo hacíamos, el ruidito. Insolente. Mala mujer. Mentirosa, mentirosa, mentirosa, tres veces embustera que te tienen por naranja borde, me decía. Y me metía con rabia el palillo en las orejas: calla, cabeza mía, calla que eres mala y las preguntas hacen ruido y el ruido estorba.

Maria Cabrera (De La ciutat cansada. Barcelona: Proa, 2017)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.

avatar
Pedro Casas Serra
Administrador-Moderador
Administrador-Moderador

Cantidad de envíos : 28399
Fecha de inscripción : 24/06/2009
Edad : 71
Localización : Barcelona

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Pedro Casas Serra Ayer a las 2:58 pm

.


JAUME C. PONS ALORDA

(Caimari, 1984)

NOVEMBRE

Ja he decidit la meva tomba. Serà
un calorós dia d’estiu, el primer de molts altres,

sota el gran rapte de les sensacions.
Una soga de pastilles blanques beneirà la tendra

ineptitud del meu cor davant la
inexperiència de morir. I serà sense
cap forma de dolor, ni d’ordre, perquè
tots els morts sempre s’enamoren de la terra.

Jaume C. Pons Alorda (De Tots els sepulcres.
Barcelona: LaBreu, 2015)

*

NOVIEMBRE

Ya he decidido mi tumba. Será
un caluroso día de verano, el primero de muchos otros,

bajo el gran rapto de las sensaciones.
Una soga de pastillas blancas bendecirá la tierna

ineptitud de mi corazón ante la
inexperiencia de morir. Y será sin

ninguna forma de dolor, ni de orden, porque
todos los muertos siempre se enamoran de la tierra.

Jaume C. Pons Alorda (De Tots els sepulcres.
Barcelona: LaBreu, 2015)
(Versión de Pedro Casas Serra)


(continuará)


.


Contenido patrocinado

Re: Poesía catalana: La generación del tercer milenio (De “Mig segle de poesía catalana. Del maig del 68 al 2018”, por Vicenç Altaió i Josep M.Sala-Vallda

Mensaje por Contenido patrocinado


    Fecha y hora actual: Miér Ene 16, 2019 12:30 am