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2021-08-17 a 2021-11-24 APOCALIPSIS, 21: 8: EL NEGRO DE BAÑOLAS
1830-2000
En Bañolas había un negro,
¡en un museo, claro!
Al parecer fue jefe de una tribu,
un hombre bosquimano.
Unos galos lo habían desenterrado,
y luego disecado.
Lo exhibían con otros animales,
¡embalsamados, claro!
Darder, veterinario, interesado,
luego se lo compró,
y en Barcelona, en una vitrina,
un tiempo lo mostró.
Más tarde, al pueblo de Bañolas
lo quiso regalar.
Un médico negro lo vio un día,
se llegó a horrorizar.
Le pareció reconocerse él mismo
al mirar el cristal.
El médico inició una campaña,
empezó a denunciar.
Decían en el pueblo: Es nuestro icono.
No lo querían dar.
El escándalo llegó hasta la ONU,
al mismo Cofi Anan.
No estaba bien así exhibir a un negro,
¡ni menos disecar!
Medió el gobierno del Sr. Aznar:
¡Se había de entregar!
En Madrid no sabían cómo hacerlo:
¿Qué tenían que dar?
La ropa: el taparrabos, el tocado,
optaron por guardar.
De los adornos, el escudo y la lanza,
lo iban a desnudar.
La piel estaba toda hecha unos zorros,
¡no se podía enseñar!
Metieron cuatro huesos en la caja,
todo lo que quedó,
y lo enviaron rápido a Botswana,
donde se le enterró.
Pedro Casas Serra (Siento pasar el tiempo. Poemas reunidos 1987-2023)
*
2021-08-17 a 2021-11-24 APOCALIPSI, 21: EL NEGRE DE BANYOLES
1830-2000
A Banyoles tenien un negre,
al seu museu, és clar!
Sembla que era el cap d'una tribu,
un home bosquimà.
Uns francesos l'havien desenterrat
i el varen dissecar.
L'exhibiren amb altres animals,
embalsamats, és clar!
Darder, un veterinari, interessat,
més tard el va comprar.
A Barcelona, rere d'una vitrina,
un temps el va ensenyar.
En acabat, al poble de Banyoles
els ho va regalar.
Un dia el veié un metge negre
i quedà horroritzat!
Li semblà veure's a si mateix
mirant-se en un mirall.
El metge orquestrà una campanya
i ho va denunciar.
El poble deia que era la seva icona,
no el volien deixar.
L'escàndol va arribar fins a l'ONU,
al mateix Cofi Anan:
No estava bé exhibir així a un negre,
ni menys embalsamat!
Intervení el govern del Sr. Aznar:
S'havia de tornar!
A Madrid no sabien pas com fer-ho:
Que havien d'entregar?
Optaren per guardar la vestimenta:
lligadura, tapall.
Com els vidrets, l'escut, també la llança...
L'anaven despullant.
La pell estava realment que feia pena,
talment com un parrac!
Ficaren quatre ossos a la capsa
- tot el que va quedar -,
i ho enviaren de pressa a Botswana,
on el van enterrar.
Pere Casas Serra (Siento pasar el tiempo. Poemas reunidos (1987-2023)
2021-08-17 a 2021-11-24 APOCALIPSIS, 21: 8: EL NEGRO DE BAÑOLAS
1830-2000
En Bañolas había un negro,
¡en un museo, claro!
Al parecer fue jefe de una tribu,
un hombre bosquimano.
Unos galos lo habían desenterrado,
y luego disecado.
Lo exhibían con otros animales,
¡embalsamados, claro!
Darder, veterinario, interesado,
luego se lo compró,
y en Barcelona, en una vitrina,
un tiempo lo mostró.
Más tarde, al pueblo de Bañolas
lo quiso regalar.
Un médico negro lo vio un día,
se llegó a horrorizar.
Le pareció reconocerse él mismo
al mirar el cristal.
El médico inició una campaña,
empezó a denunciar.
Decían en el pueblo: Es nuestro icono.
No lo querían dar.
El escándalo llegó hasta la ONU,
al mismo Cofi Anan.
No estaba bien así exhibir a un negro,
¡ni menos disecar!
Medió el gobierno del Sr. Aznar:
¡Se había de entregar!
En Madrid no sabían cómo hacerlo:
¿Qué tenían que dar?
La ropa: el taparrabos, el tocado,
optaron por guardar.
De los adornos, el escudo y la lanza,
lo iban a desnudar.
La piel estaba toda hecha unos zorros,
¡no se podía enseñar!
Metieron cuatro huesos en la caja,
todo lo que quedó,
y lo enviaron rápido a Botswana,
donde se le enterró.
Pedro Casas Serra (Siento pasar el tiempo. Poemas reunidos 1987-2023)
*
2021-08-17 a 2021-11-24 APOCALIPSI, 21: EL NEGRE DE BANYOLES
1830-2000
A Banyoles tenien un negre,
al seu museu, és clar!
Sembla que era el cap d'una tribu,
un home bosquimà.
Uns francesos l'havien desenterrat
i el varen dissecar.
L'exhibiren amb altres animals,
embalsamats, és clar!
Darder, un veterinari, interessat,
més tard el va comprar.
A Barcelona, rere d'una vitrina,
un temps el va ensenyar.
En acabat, al poble de Banyoles
els ho va regalar.
Un dia el veié un metge negre
i quedà horroritzat!
Li semblà veure's a si mateix
mirant-se en un mirall.
El metge orquestrà una campanya
i ho va denunciar.
El poble deia que era la seva icona,
no el volien deixar.
L'escàndol va arribar fins a l'ONU,
al mateix Cofi Anan:
No estava bé exhibir així a un negre,
ni menys embalsamat!
Intervení el govern del Sr. Aznar:
S'havia de tornar!
A Madrid no sabien pas com fer-ho:
Que havien d'entregar?
Optaren per guardar la vestimenta:
lligadura, tapall.
Com els vidrets, l'escut, també la llança...
L'anaven despullant.
La pell estava realment que feia pena,
talment com un parrac!
Ficaren quatre ossos a la capsa
- tot el que va quedar -,
i ho enviaren de pressa a Botswana,
on el van enterrar.
Pere Casas Serra (Siento pasar el tiempo. Poemas reunidos (1987-2023)
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